wtorek, 9 grudnia 2014

Safety 1880/90 replika

Rower typu "safety" był prekursorem dzisiejszych rowerów dlaczego rowery te były nazywane "bezpiecznymi"?ano dla tego ,że nie posiadały już olbrzymiego przedniego koła jak swój poprzednik zwany "bicyklem" który raczej do najbezpieczniejszych nie należał nazywano go zresztą potocznie "boneshaker" czyli łamacz kości, łatwo sobie zresztą wyobrazić dlaczego...Przednie koła osiągały średnicę do dwóch metrów więc upadek z takiego pułapu nie raz kończył się dla użytkownika właśnie połamanymi kośćmi... bądź skręceniem karku.Rower typu bezpieczny miał już oba koła równej wielkości, przekładnię łańcuchową oraz często ogumienie pneumatyczne. W latach gdy produkowano tego typu rowery rozróżniano dwa typy ram: "cross frame" oraz "diamond frame" rama typu "krzyż" nie przyjęła się (choć i tak były dość długo produkowana) z racji swojej wątpliwej trwałości-ramy te bardzo często się łamały, typ "diament" były pod tym względem znacznie lepszy właściwie pod wieloma względami przypomina już dzisiejsze rowery . Mój rower zgodnie oryginałami posiada napęd typu ostre koło wolnobieg stał się popularny dopiero w 1900 roku, koła zaplecione w słoneczko-krzyżować zaczęto dopiero w samej końcówce XIX wieku. Wzorowałem się na rowerze "Clement" choć w tedy praktycznie robiono wszystko na "jedno kopyto".
Dlaczego postanowiłem zbudować replikę takiego roweru? chyba tylko dla chcenia i sprawdzenia swoich umiejętności, zresztą ceny oryginalnych rowerów są bardzo wysokie, więc pewnie nie szybko wydałbym te kilka tysięcy na model do remontu.
Rama typu X ramy te były bardzo słabe i często się łamały



                                                                Rama typu "diamond"

No i moja replika


dzwonek, tak takie kiedyś dawano :)
lampka karbidowa, bardziej pasowała by lampka na naftę bądź świeczkę niestety nie posiadam takiej aktualnie...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz